طراحی منظر

طراحی منظر

طراحی منظر، هنر منظم کردن و پیراستن نما، حیاط و محوطه یک ساختمان و بنا، به منظور زیباسازی و مفیدسازی آن است. در ساختمان‌هایی که برای کاربری‌های سازمانی و اداری طراحی می‌شوند، طراحی منظر را می‌توان به دو قسمت عمده تقسیم کرد: فضای سخت و فضای نرم

طراحی منظر

طراحی منظر :  فضای سخت

فضای سخت قسمتی از بنا است که از المان‌های غیر متحرک تشکیل شده باشد؛ المان‌هایی نظیر سیمان، آجر، سنگ، چوب و فلزات.

طراحی منظر :  فضای نرم

طراحی فضای نرم همانطور که از نامش پیداست، مخالف فضای سخت است. این مفهوم که عموما کاربرد کمتری دارد، المان‌های باغبانی در طراحی منظر اطلاق می‌شود. این دو مفهوم در کنار یکدیگر شکل گرفته و همدیگر را تکامل می‌بخشند.

Landscape Design

Landscape Design

طراحی منظر بیشتر از آنچه به نظر می‌رسد تاثیرگذار و عمیق است. شخصی که در این زمینه به کار و فعالیت می‌پردازد می‌تواند سال‌ها وقت صرف آن کند و تمام ایده‌ها و نظراتی که در این زمینه کار یوجود دارد را مطالعه کند.

از آنجایی که گیاهان قلب طراحی محوطه و فضای سبز به شمار می‌روند، دانش باغبانی یکی از مهمترین اجزای این هنر است. لازم به ذکر است که این زمینه کاری بیشتر از آنکه علم باشد، هنر است. بسیاری از تصمیم‌هایی که اخذ می‌شوند، نه بر پایهٔ اصول، که بر پایه سلیقه شخصی، الهام‌های درونی و تمایلات اجتماع روز هستند.

Landscape Design

به دلیل همین نکته، اصولا تصمیم گیری درباره این طراحی، با اختلاف سلیقه‌هایی رو به رو می‌شود. بیشتر اختلاف‌ها بر سر مسائل زیر است:

۱. انتخاب گیاهان

۲. طراحی فضای سخت

۳. ترکیب‌بندی و طراحی رسمی یا غیر رسمی

مثلا در قسمت انتخاب گیاهان، ممکن است این موضوع مطرح شود که بعضی از گیاهان بیش از حد در ساختمان‌ها استفاده شده‌اند و باید دنبال چیزهای متفاوت‌تری بود.

در طراحی فضای سخت، انتخاب مواد که مثلا چوبی باشد یا سنگی، یکی از موضوعاتی است که مورد بحث قرار گرفته و سلیقه‌های متفاوت نظر‌های متفاوتی ارائه خواهند کرد.

علاوه بر مسائل جزئی نظیر نوع گیاهان یا المان‌های فضای سخت، یک مساله کلی نیز ممکن است مورد بحث و تفاوت نظر باشد؛ آن هم شکل و فرم کلی طراحی منظر رسمی یا غیررسمی بودن آن است.

Landscape Design

Landscape Design

You May Also Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *