طراحی و ساخت آلاچیق و پرگولا

آلاچیق و پرگولا

اگر به دنبال طرحی خاص برای حیاط خانه یا باغ تان هستید می توانید از سازه های چوبی پرگولا استفاده کنید.سازه های پرگولا دارای ساختار ساده و شبکه بندی شده هستند و اغلب از چوب و گاهی از آهن ساخته می شوند.نوع چوبی آن ها به دلیل دوام بیشتر، قیمت مناسب تر و همچنین حس بهتری که به مخاطب منتقل می کنند ، بسیار پرطرفدار هستند .این سازه ها به دو گونه ی اصلی تقسیم می شوند، یکی سازه هایی که برای پوشش دادن یک مسیر و محل عبور ساخته می شوند و دیگری آلاچیق ها هستند ، که مکانی خاص و متفاوت برای استراحت ایجاد می کنند .

طراحی و ساخت آلاچیق و پرگولا

طراحی و ساخت آلاچیق و پرگولا

طراحی آلاچیق

 
آلاچیق سر پناهی برای نشتن در هوای باز بصورت باز یا بسته که عمدتا از چوب یا فلز ساخته می شود  اغلب از چوب یا فلز ساخته می شود و سقف عموما شیبدار آن از مصالح ضد آب مانند سفال یا پرچین و در بهترین حالت از دکرا ، تاپ تایل و شینگل که همگی ورق های گالوانیزه با پوشش ضد آب پلیمری و قیر امولسیونی هستند ، پوشانده می شوند . باید توجه داشت تمهیدات فضای باز می بایست در متریال اولیه سازه آلاچیق دیده شده باشد . برای این منظور چوب اشباع و فلز رنگ شده با رنگ اپوکسی پیشنهاد می شود .
طراحی و ساخت آلاچیق و پرگولا
آلاچیق می تواند هم بصورت باز هم بصورت ساخته شود که در حالت بسته اصطلاحا آلاچیق چهار فصل نامیده می شود . از متریال چوب ، سنگ ، آجر و حتی شیشه برای بسته و محصور شدن آلاچیق می توان استفاده کرد.
طراحی و ساخت آلاچیق و پرگولا
طراحی و ساخت آلاچیق و پرگولا
در طراحی  آلاچیق بصورت مدرن ، بخش های پوشیده سقف در آلاچیق کنار رفته و از متریالی چون چوب ترمو و فلاشینگ  استفاده شده و تنها ایجاد یک حریم جهت نشستن مد نظر است که به این حالت از آلاچیق ها اصطلاحا پرگولا گفته می شود .
طراحی و ساخت آلاچیق و پرگولا

رواق ها و ایوان ها نوعی پرگولا محسوب می شوند که معمولا برای مشخص شدن فضای ورودی یا محل عبور مورد استفاده قرار می گیرند. کاشت گل های رونده خوشبو در کنار این سازه ها ، استفاده ای هوشمندانه از المان های زنده ( گل و گیاه ) در ترکیب با آنها می باشد .

آلاچیق و پرگولا می تواند در کلیه فضاهای باز چون روف گاردن ، باغ بام ها ، محوطه سازی ها ، محوطه ویلا و در کنار آبنما، برکه ، باربیکیو یا هر چشم اندازی دیگر ساخته شود .

طراحی و ساخت آلاچیق و پرگولا

طراحی و ساخت آلاچیق و پرگولا

مرمت و نگهداری:

در صورتی که آلاچیق یا پرگولا از چوب ترمو ساخته شده باشد نگهداری خاصی نیاز نداشته و هر ۴-۵ سال یکبار رنگ آمیزی مجدد می خواهد تا درخشش و زیبایی روز اول آن بازگردد. میتوانید تا سالیان متمادی از داشتن سایه بان چوبی لذت ببرید.

چنانچه از چوب غیر ترمو برای ساخت آلاچیق استفاده کرده اید هر ۶ ماه یکبار تمام ستونها، سقف و کف را بازبینی نموده و چوبهای پوسیده و اتصالات معیوب را تعویض نمایید وگرنه پس از گذشت ۴-۵ سال غیرقابل استفاده خواهد شد. رنگ آمیزی برای آلاچیق ها با چوب غیر ترمو حتما باید سالی یکبار تجدید گردد.

طراحی و ساخت آلاچیق و پرگولا

You May Also Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *