طراحی محوطه و فضای سبز

محوطه سازی:

انتخاب خاک در محوطه سازی

فضای سبز در محوطه سازی در بخش های مختلف عناصر با نیروهای دینامیکی و استاتیکی متفاوتی در کنار هم قرار میگیرند که هر کدام از آنها نیاز های متفاوتی برای زیر سازی دارند . همچنین با توجه به ایجاد بستر کاشت گیاهان در محوطه سازی ،بررسی ، جمع آوری ، خاکبرداری و خاکریزی با مطالعه دقیق خاک موجود در سایت و همچنین استفاده از خاک مناسب در محوطه سازی ، می تواند نقش مهمی در رشد و سهولت نگهداری گیاهان و استقامت عناصر در مقابل نیرو های ذکر شده داشته باشد .

طراحی و ساخت محوطه و فضای سبز

ساخت المانها در محوطه سازی و فضای سبز

با توجه به مساحت و خواست کارفرما المانهای متفاوتی در طراحی محوطه یا محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از المانها عبارتند از آلاچیق،  آّبنما ، برکه ، استخر ، باربیکیو و…

 آلاچیق در محوطه سازی

آلاچیق کلمه عمومی است که در زبان فارسی به هرنوع سرپناهی که در فضای باز استفاده می شود ، اطلاق می گردد و حتی نوع کاربری آن که در مواردی بعنوان پارکینگ اتومبیل استفاده می شود نیز تغییری در این نام ایجاد نمیکند . این در حالی ست که در محوطه سازی برای انواع مختلف از آلاچیق ، بسته به کاربرد آن نامها و تعاریف جداگانه ای وجود دارد .

طراحی و ساخت آلاچیق

آبنما در محوطه سازی

یکی از المان هایی که در چند سال اخیر برای  محوطه سازی شدیدا مورد است
قبال عمومی قرار گرفته ، آبنما بوده است . ساخت آبنما می تواند با مصالح مختلف انجام پذیرد . در ساخت آبنما مواردی چون نحوه ریزش آب ، مقدار صدای مورد نیاز برای فضا، نور پردازی ، ایزولاسیون و سهولت نگهداری ، از اهمیت بالایی برخوردار است .

طراحی و ساخت آبنما

برکه در محوطه سازی

برکه به فضایی گفته می شود که آب در آن بدون جریان و در فضایی بسته قرار دارد . برکه در محوطه سازی معمولا برای فضا هایی با هدف آرامش،طراحی و ساخته می شود می توان المان مفیدی در تامین این هدف باشد . برکه ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در محوطه سازی ،می تواند نقش مهمی در ذخیره سازی آب برای آبیاری فضای سبز ایفا کند. گیاهانی چون نیلوفر آبی ، لویی و.. که به عنوان گیاهان آبزی در محوطه سازی و فضای سبز جهت زیبایی بیش از پیش استفاده می شوند ، در آبهایی که راکد هستند ( مثل برکه )  قادر به ادامه حیات اند.

طراحی و ساخت برکه

استخر در محوطه سازی و فضای سبز

از دیر باز شنا به عنوان یکی از مفرح ترین ورزشها مورد توجه بوده است، به همین دلیل ساخت استخر سالها در حیاط منازل مسکونی مورد توجه محوطه سازان قرار داشته. امروزه با تغیر شکل زندگی شهر نشینی معمولا استخر بعنوان بخشی از محوطه سازی ویلا ها دیده می شود .ساخت استخر به دلیل چالشهایی چون آب بندی ، تصفیه و نگهداری از تخصصی ترین عناصر در محوط سازی است.

طراحی و ساخت استخر

You May Also Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *