طراحی و ساخت استخر

استخر:

محل نگهداری حجم معینی از آب کاملاً پاکیزه و بهداشتی بمنظور شنا و سایر ورزش های آبی را استخر می نامند و تفاوت اساسی استخر های شنا با سایر شناگرهای و امان آبی در حدود و اندازها از سویی و کیفیت آب مصرفی آن از سوی دیگر است .

طراحی و ساخت استخر

انواع استخر شنا:

بطور کلی استخر ها را در دو نوع روباز و سرپوشیده طبقه بندی نمود و همچنین نوع کاربری آنها نیز دسته بندی دیگری را موجب می شود مانند استخرهای شنای قهرمانی ، استخر های تفریحی ، بهداشتی و درمانی که معمولاً همراه با قسمتهای دیگری همچون سونا و یا واحد های بدنسازی است .اما صرف نظر از هر نوع بایستی دارای ابعاد و اندازه هایی باشد که در زمره استخر های استاندارد قرار گیرد.

طراحی و ساخت استخر

طراحی و ساخت استخر:

بر اساس کاربرد، استخر های خانگی در اشکال هندسی مختلف طراحی می شوند و بیشتر از رعایت استانداردهای سازه،رضایت کارفرما با توجه به فضای محدود ساختمان از حیث معماری مورد نظر است.
در ساخت استخرهای عمومی و حرفه ای نیز با توجه به امکانات در نظر گرفته شده مطابق اهداف کارفرما،توجه به استانداردهای موجود الزامی می باشد.

طراحی و ساخت استخر

بر این اساس استقرار استخرها در زمین های لغزنده یا رونده یا در حاشیه دامداری ها یا تصفیه خانه های فاضلاب مغایر همین اصول است.
بطور کلی در طراحی  سازه مخزن استخرها از بتن های مسلح با آرماتور بندی صحیح می باشد که در آنها نحوه توجه طراح و سازنده به اجرای آب بندها و درزهای انبساط ، نحوه کار گذاری لوله ها و مجاری تاسیساتی و نوع لوله ها و اتصالات درون بتن ، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

طراحی و ساخت استخر

روش های ساخت استخر:

ساخت استخر شنا با بلوک سیمان

نحوه ساخت استخر با بلوک سیمان یکی از آسان ترین روش های ساخت استخر می باشد. این روش ساخت استخر اقتصادی ترین حالت ممکن برای ساخت استخر ویلایی و با حجم آب کم می باشد.
در این روش می توان پس از زیرسازی و بتن ریزی کف ( حدودا ۱۵ سانتی متر) و مسلح نمودن با آرماتور دیواره های بلوکی روی کف ساخته می شوند. بدین صورت که پس از تراز نمود سطح کف استخر و شیب بندی آن می توان نسبت به چیدن بلوک ها اقدام نمود.

طراحی و ساخت استخر

ساخت استخر با آرماتور و بتن ریزی:

ابتدا کف استخر را سیمان کاری کرده و یک بستر صاف برای اجرای آرماتور ایجاد می کنیم. سپس بسته به ابعاد استاندارد استخر آرماتور ها را به صورت شبکه هایی در کف و بدنه توسط سیم می بافیم سپس کف را بعد از اتمام آرماتور بندی به ضخامت حد اقل ۱۵ سانتیمتر بتن با عیار ۳۵۰ ریخته و آن را ویبره می زنیم تا سطحی صاف را ایجاد کند.برای ساخت دیواره استخر بعد از خشک شدن بتن کف قالب بندی را برای دور تا دور استخر اجرا نموده به صورتی که آرماتور های که در کف اجرا شده و خم خورده اند در وسط قالب قرار گیرد سپس بتن ریزی را اجرا کرده و ویبره را هم در داخل قالب ها اجرا می کنیم که سطحی صاف را داشته باشیم. بعد از خشک شدن و باز کردن قالب ها زمان به اجرای آب بند و کاشی کاری می رسد.

طراحی و ساخت استخر

منبع:

شرکت نگین آذین پارت

You May Also Like

One thought on “طراحی و ساخت استخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *