بام سبز

بام سبز

بام سبز یک سیستم سبک وزن مهندسی ساز است که رشد گیاهان را در بام میسر ساخته و در عین حال در برابر اشعه خورشید،اتلاف انرژی و… از بام محافظت می کند.
مزایای ایجاد بام سبز:
• بهبود کیفیت هوا تا ۸۵% ذرات گرد و غبار می تواند تصفیه شود.
• درجه حرارت خنکتر و رطوبت بیشتر از طریق تبخیر طبیعی
• جمع آوری ۳۰ تا ۱۰۰ درصد بارش سالانه از طریق زهکشی
بام سبز قابل رویت منظره باصفای زیبایی فراهم می سازد.
• کاهش نیاز به شیوه های مدیریتی فاضلاب
• کاهش هزینه های گرمایشی و سرمایشی
•افزایش طول عمر بام های سنتی که با چمن پوشیده شده اند.
• جانشینی فضای سبز در جایی که اکنون سازه قرار می گیرد.

بام سبز
بام سبز

بام های سبز براساس میزان ضخامت محیط کشت به دو دسته اصلی ۱- بام سبز گسترده و ۲- بام سبز متمرکز تقسیم بندی می شوند.
گروه بندی:
الف- بام سبز گسترده ب- بام سبز متراکم ج- بام سبز ترکیبی
الف-بام سبز گسترده:
در این نوع سیستم ها از لایه کاشتی به ضخامت ۵ الی ۱۵ سانتی متر استفاده می شود و به دلیل سبک بودن غالبا نیازی به اصلاح ساختار بنا نیست و برای ساختمان های موجود مناسب تر است. مجموع بار وارده به ساختمان در حالت اشباع لایه ی کشت با آب بین ۴۹ تا ۹۸ کیلوگرم بر مترمربع می باشد. این نوع بام سبز نیازمند حداقل سیستم تاسیسات نگهداری و در نتیجه هزینه کمتری است. بزرگترین محدودیت بام های سبز گسترده تنوع کم گیاهان مناسب برای کشت در آن می باشد چرا که تنها گیاهانی امکان رشد بر روی این نوع بام های سبز را دارند که دارای ریشه های کوتاه باشند و قابلیت رشد در خاک با عمق کم را داشته باشند. از جمله گیاهان مورد استفاده در این نوع بام های سبز می توان به برخی از گونه های گیاه سدوم و برخی گونه های خزه اشاره کرد.

ب- بام سبز متمرکز:
حداقل عمق لایه کشت در این نوع بام سبز ۳۰ سانتی متر می باشد و امکان کاشت هر نوع گیاهی در این نوع بام سبز وجود دارد. این سیستم بام سبز در حالت اشباع با آب باری بین ۳۰۰ الی ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مربع به سازه بنا اضافه می کند، بر همین اساس باید هنگام طراحی سازه بنا این بار اضافی لحاظ شود. از مزایای این نوع بام سبز یا روف گاردن می توان به عدم محدودیت در انتخاب نوع گیاه و از معایب آن می توان به هزینه های بالای اجرا و نگهداری و عدم قابلیت اجرا برای ساختمان های موجود بدون تقویت سازه ساختمان اشاره کرد.

ج- بام سبز هیبرید (ترکیبی):
بام سبز هیبرید (ترکیبی): ترکیبی از دو بام گسترده و متمرکز است. دارای فواید دو نوع بام ذکر شده می باشد، اما دارای ظرفیت بار بیشتری است. در عین حال سبز شدن در داخل پانل های گسترده سبک وزنی صورت می گیرد.

green-roof3

منبع : نگین آذین پارت

 

You May Also Like